Rolf Route Barendrecht

Fiets- en wandelroute langs de dorpskern van Barendrecht. Over mooie dijken met prachtige bebouwing en langs het recreatiegebied Oude Maas en de Barendrechtse Waal.

Informatieborden vertellen u, via tekst en beeld, meer over de geschiedenis van Barendrecht. De route start en eindigt bij het NS station Barendrecht. U kunt genieten van de mooie omgeving tijdens deze fijne en leerzame tocht! Ton Blinde, lid van de Historische Vereniging Barendrecht, was betrokken bij het uitzetten van de route.

De route voert de fietsers en wandelaars vooral over dijken, waar de oudste gebouwen van Barendrecht staan. Maar er is meer bijzonders te zien. “Bij het bouwrijp maken van Carnisselande zijn veel bodemvondsten gedaan. De route gaat ook langs ‘kunstwerken’ die er geweest zijn, zoals de tram en de Barendrechtse Brug”, vertelt Ton Blinde.

Deze route sluit aan op de route in Albrandswaard en de totale Rolf Route (Albrandswaard en Barendrecht) beslaat ongeveer 50 km en is in delen te fietsen of te wandelen en u kunt de routes op ieder punt starten en/of eindigen. Ook kunt u uw kennis van de geschiedenis in het algemeen en die van de avonturen van Rolf in het bijzonder (bekend van de musical Rolf en de Rolfverhalen) testen door deel te nemen aan het routespel. De antwoorden zijn te vinden bij diverse horecagelegenheden langs de route. Daar kunt u eventueel ook uw tocht pauzeren of afronden met een hapje en een drankje.

Opening Rolf Route Barendrecht

Op zaterdag 16 oktober opende de CdK van de Provincie Zuid-Holland, de heer Jaap Smit, de Rolf Route Barendrecht.
Erwin de Jongh presenteerde de bijeenkomst mede namens Jannie Schaap van de Historische Vereniging Barendrecht. Leerlingen van het Thorbecke Lyceum Rotterdam, dansten op de ouverture van Rolf de Musical (2007), waarna de heer Smit en burgemeester Govert Veldhuijzen de Route openden. Acteurs uit de musical zongen het lied “IJsselmonde” uit de tweede musical “Rolf en de strijd om het graafschap Holland”. Het feest werd afgesloten met woorden van dank aan alle medewerkers en uiteraard een hapje en een drankje van de gemeente Barendrecht.

U kunt hier een informatieboekje downloaden waarin de twee Rolf Routes (Albrandswaard en Barendrecht) in overzichtskaarten staan afgebeeld, alsmede beide volledig uitgeschreven in gedetaileerde routebeschrijvingen.

Klik hier om het boekje in PDF te bekijken/downloaden